De feestdagen zijn voorbij - opnieuw naar het werk!

Vanaf morgen is de kerstvakantie weer voorbij, de meeste familie feesten zijn achter de rug en het is stilletjes aan weer tijd om naar het werk te gaan. Het grootste gedeelte van je dagdagelijkse leven breng je door op het werk. Het is dan ook belangrijk om je werk efficiënt te kunnen doen, maar nog belangrijker is dat je dat ook zonder al te veel stress kunt doen. Mindfulness kan je daarbij helpen, waardoor je je beter kan concentreren en daardoor dan ook efficiënter kan werken. Hierbij geef ik je wat tips om meer mindful te zijn op het werk, om geconcentreerd aan je werk te beginnen en nog belangrijker, om ook weer zen thuis te komen en te genieten van een gezellige en rustige avond.


MINDFULNESS OP HET WERK


BEGIN RUSTIG

Maandag ochtend en het eerste wat je doet is je computer aanzetten en meteen die mailbox induiken. Zoveel onbeantwoorde mails! Voor je het weet is het alweer middag en weet je eigenlijk niet zo goed wat je de hele ochtend hebt gedaan. Geen fijn gevoel! Laat je dus niet meeslepen en begin heel rustig en bewust aan je werkdag! Begin met de intentie om deze eerste dag mindful aan het werk te gaan – voordat je je computer opstart – en bedenk eerst wat je vandaag gedaan wilt krijgen. Als je dat weet, ga dan rustig aan de slag.

FOCUS!

We willen veel en soms zelfs nog net iets meer en dan gaan we multitasken! Dat is natuurlijk niet het beste idee om de werkdag rustig en efficiënt door te komen. Probeer je tijdens de dag doelbewust te focussen op 1 ding per keer. Wanneer je merkt dat je afleidende gedachten hebt, over andere taken die nog moeten gebeuren, of over het avondeten dat nog gehaald moet worden in de supermarkt! Sluit dan even je ogen, neem een paar keer bewust adem en schrijf daarna dat wat in je gedachten opkomt op papier en laat die gedachten dan los. Keer dan vastbesloten terug naar de activiteit die je aan het doen was. Het is veel efficiënter om je taken achter elkaar uit te voeren (met veel focus) dan allemaal tegelijk. Maak dus iets af voordat je aan iets nieuws begint. Wat ook kan helpen is het gebruik van een timer. Het meest efficiënte om in een goede focus te blijven is 25 minuten werken, 5 minuten pauze. Na 3 keer neem je 20 minuten pauze en dan begin je weer opnieuw. Het zal ook verhinderen dat je stress gedurende de dag opbouwt door deze pauzes te nemen. Echt het proberen waard!!

MAAK TIJD VOOR MINDFULNESS OEFENINGEN

Mindfulness oefeningen kun je makkelijk integreren tijdens een drukke werkdag. Loop eens ‘bewust’ naar de wc en let daarbij heel goed op je zintuigen. Vertraag even en voel iedere stap die je zet. Wat zie je om je heen? Of neem even afstand van je scherm en staar naar buiten of sluit je ogen en rek je eens lekker uit met je armen in de lucht. Let daarbij op je ademhaling. Door te focussen op je ademhaling of op de manier waarop je loopt, richt je je aandacht op het huidige moment, je lichaam, de pauze die je jezelf gunt en dit helpt dan ook je concentratie te verbeteren en weer aan het werk te gaan.

HERINNER JEZELF ER AF EN TOE AAN OM MINDFUL TE ZIJN

Plak een post-it op je computerscherm of op het raam of een kast, die je eraan herinnert om mindful te zijn. Ondanks dat je 's ochtends al besloten hebt om mindful te werken, kan het gebeuren dat je gedurende de dag weer meegesleept wordt door de drukte en stress. Dit kan dus helpen om jezelf er dus af en toe aan te herinneren om te vertragen, te ademen en jezelf een pauze te gunnen om daarna de focus weer terug te brengen naar dat wat nodig is.

SCHAKEL AFLEIDINGEN UIT

Privé meldingen op je telefoon, Facebookmeldingen op je computerscherm en e-mail pop-ups: zet ze uit! Dit zijn afleidingen die ervoor zorgen dat je uit je concentratie gehaald wordt en dus minder efficiënt werkt. Onderzoek door Microsoft toont aan dat het gemiddeld 15 minuten duurt voor medewerkers weer terug zijn met hun concentratie bij hun oorspronkelijke taak na het zien van een e-mail popup (bron). Interessant om eens over na te denken! Probeer dus zoveel mogelijk meldingen uit te zetten.

DANKBAAR WEER NAAR HUIS

Als je af en toe de bovenstaande tips kan toepassen, dan zal je snel merken dat het echt een verschil kan maken. Sluit een werkdag af zoals je deze begonnen bent. Schakel je computer uit, sluit voor even je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Wees dankbaar voor dat wat je gedaan hebt vandaag. Misschien mocht het wel net wat meer zijn omdat een ander dat van je verlangt, maar dat wat je gedaan hebt is best ok en al goed genoeg. Vertrouw op dat wat je kan en wees dankbaar voor de voorbije dag. Misschien kan je 3 dingen voor jezelf opnoemen waar je dankbaar voor bent van de voorbije werkdag? Laat het werk dan los en geniet van alles wat daarna nog voor je open staat...een heerlijke avond om je te richten op je dierbaren en te doen waar je zelf zin in hebt.




9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Burn-Out