top of page

Welkom op deze "Mindfulness" pagina

Mindfulness is het bewust en zonder oordeel aanwezig zijn in het huidige moment.

In de complexe en veeleisende wereld waarin we leven,

kunnen we soms verstrikt raken in een wirwar van gedachten die als een wervelwind door ons hoofd razen.

Onze geest lijkt overuren te draaien, voortdurend bezig met het analyseren,

interpreteren en beoordelen van alles om ons heen, en soms zelfs van onszelf.

Het is alsof we gevangen zitten in een labyrint van onzekerheid,

waarbij elke gedachte een nieuwe twijfel zaait

en elke beslissing wordt overschaduwd door de angst voor fouten.

Deze voortdurende stroom van gedachten kan ons uiteindelijk vervreemden

van onze eigen persoonlijkheid en waarden.

We verliezen het contact met wat ons werkelijk definieert,

omdat we zo verstrikt raken in het oordeel van anderen

en de verwachtingen die we onszelf opleggen.

Het is alsof we onze eigen stem verliezen

te midden van het geroezemoes van meningen en indrukken.

De zoektocht naar onszelf wordt bemoeilijkt door het feit

dat we onze gedachten vaak laten invullen door veronderstellingen en aannames.

We vullen in hoe anderen over ons denken,

we interpreteren situaties op een negatieve manier

en we twijfelen aan onze eigen capaciteiten en keuzes.

Dit patroon van overdenken en overanalyseren kan een verstikkende cyclus worden

die ons verhindert om vol vertrouwen te leven en ons ware potentieel te omarmen.

Het is essentieel om bewust te worden van deze neerwaartse spiraal

en actief stappen te ondernemen om uit de valkuil van overmatig denken en onzekerheid te ontsnappen.

Het gaat erom weer verbinding te maken met onze innerlijke waarden

en te leren vertrouwen op onze eigen intuïtie.

Door bewust aandacht te besteden aan onze gedachten

en deze te sturen naar positieve en constructieve richtingen,

kunnen we langzaam maar zeker de controle terugnemen over ons innerlijke landschap.

Het pad naar het (her)ontdekken van onze eigen persoonlijkheid

en het overwinnen van onzekerheid is wellicht niet eenvoudig,

maar het is zeker de moeite waard.

Het begint met het cultiveren van zelfliefde,

het omarmen van imperfecties en het loslaten van het constante oordeel.

Alleen dan kunnen we onze gedachten bevrijden en ruimte creëren voor groei,

authenticiteit en het vinden van vreugde in de reis van zelfontdekking.

 

Mindfulness kan daar een hele mooie ondersteuning in bieden.

MAAR WAT IS MINDFULNESS? 

 

Mindfulness is in oorsprong een boeddhistische meditatietechniek die al meer dan 2500 jaar bestaat.
Mindfulness is een Engelse vertaling uit het Sanskriet (Pali), van ‘Vipassana’. Vipassana betekent: 

“de dingen zien zoals ze werkelijk zijn”. 
Maar het is ook de vertaling van ‘Sati’, wat wil zeggen 

“oog in oog staan met wat er zich in het nu in of aan ons voordoet”. 

 

Mindfulness betekent dus letterlijk 

“aandacht geven aan het nu”

 

Het is een speciale manier van aandacht geven, nl. zonder oordeel en in het huidige moment.
Zonder deze aandacht gaat alles voorbij zonder dat we het eigenlijk beseffen of werkelijk ten volle beleven. 

Mindful aandacht geven schenkt de ruimte om meer te genieten, beter te focussen, meer plezier te beleven, 

meer ruimte te ervaren, meer mogelijkheden te zien in het hier en nu. 

Door mindfulness te beoefenen ga je niet alleen minder stress ervaren en minder piekeren, 

maar kom je ook tot het maken van bewustere keuzes en uiteindelijk ook beslissingen. 

Je kan beter omgaan met de uitdagingen en moeilijkheden die op je pad komen. 


Mindfulness betekent ook aandachtig en opmerkzaam zijn voor wat er in het hier en nu met jou gebeurt. 

Je leert je eigen denkprocessen en gevoelens te observeren, 

en leert afstand te nemen van je gedachten zodat je er doorheen je dag minder door wordt meegesleurd. 

Je traint als het ware je hersenen waardoor je op termijn meer mogelijkheden gaat zien, 

en er ontstaat ruimte om je eigen, bewuste keuzes te maken. 

Je krijgt niet alleen een beter zicht op je denkpatronen en je emoties, 

maar je gaat ook je lichaam (opnieuw) gewaarworden en je bewust worden van de signalen die het je geeft. 

 

Langzaamaan ontstaat er meer innerlijke rust, 

je leert beter te voelen wat er in je omgaat en zo ontstaat er steeds meer balans tussen lichaam en geest. 

Je wordt je meer bewust van wat je ervaart, voelt en ziet. 

Je leert m.a.w. beter te voelen wat je voelt,

en als je beter voelt wat je voelt, 

dan kan je ook beter én op tijd voor jezelf zorgen. 

 

Dit lijkt eenvoudig, maar dat is het helemaal niet. 

Mindfulness vraagt oefening en doorzettingsvermogen. 

Want het doel van mindfulness is immers niet een bepaalde staat van “zen” te bereiken. 

Het doel van mindfulness is om jou te leren omgaan

met alle aspecten van het leven en dat vraagt doorzettingsvermogen. 

WAT MAG JE VAN EEN MINDFULNESS TRAINING VERWACHTEN? 


Je zal tijdens deze training leren om met mildheid en geduld om te gaan met je ervaringen, wat die ook zijn. 

We oefenen in het gericht aandacht geven aan wat er hier en nu is,

op een vriendelijke en niet-oordelende manier. 

Deze manier van aandacht geven laat toe terug meer te genieten

van de kleine dingen en zo ook dankbaarder te zijn voor wat er is. 


Je verhoogt je zelfkennis en ontdekt je eigen innerlijke wijsheid,

maar ook hoe je gelukkiger en veerkrachtiger kan zijn. 

Je krijgt doorheen de training tips die je beter beschermen tegen stress en burn-out.

 

Je leert te leven in het hier en nu én te zijn met wat er is, 

met het aangename maar ook met het onaangename. 

Want beiden horen bij het leven en bij mens-zijn. 

Spreekt mindfulness je aan en voel je de kriebels

om jezelf open te stellen voor de confrontatie naar jezelf toe

voor meer rust en ontspanning in je hoofd?

Dan kan je een training volgen in groep of individueel in mijn praktijk!

In groep of individueel

1

Individueel

Dit is een 1-op-1 beleving waarbij we dieper kunnen ingaan op jouw persoonlijke verlangens en behoeften.

In alle rust en op je eigen tempo maak je deze reis doorheen je unieke jezelf. 

2

In groep

Een groep is een verbonden geheel waarbij we doorheen het traject veel van elkaar kunnen leren. Dat je niet alleen bent en vastzit in je eigen verhaal ontdekken we samen en in alle vertrouwen.

Trajecten

Mindfulness Trainingen: Bookings
Image by Lesly Juarez

VEELGESTELDE VRAGEN

VOOR WIE IS DEZE TRAINING?

WAT ZIT ER IN JOUW INVESTERING?

Voor al wie beter wil leren omgaan met stress, slapeloosheid, piekeren, depressie, burn-out, pijn, …
Mindfulness draagt bij tot een gelukkiger leven en leert je omgaan met gedachten die je emoties beheren, met bewuste keuzes maken die je welzijn bevorderen. Als je mindfulness in je dagelijkse leven integreert, geniet je meer van dat wat er allemaal al aanwezig is, in het hier en nu.

WAT IS HET TRAJECT VAN DEZE TRAINING?

  • ​6 tot 8 weken samen op pad

  • syllabus - werkboek

  • ingesproken oefeningen voor thuis

  • een mooie en rustige werkruimte

  • overheerlijke thee & water om tussendoor lekker van te genieten

  • Re-Mindful-Me-nu-tje!!

  • een mooie en boeiende ervaring...

Week 1 – De automatische piloot
Week 2 – Omgaan met hindernissen
Week 3 – Bewustzijn van de ademhaling
Week 4 – Aanwezig blijven
Week 5 – Toestaan, laten zijn
Week 6 – Gedachten zijn geen feiten
Week 7 – Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen
Week 8 – Het einde van het begin

Heb je een andere vraag of is je vraag onbeantwoord gebleven, contacteer me dan.

anja.jpg

"Mindfulness was voor mij iets onbekends. Ik kende het wel van "horen zeggen" maar ik wist totaal niet wat te verwachten. Ik schreef me in voor de 8 weken sessie, niet wetende wat er op me af zou komen. Ik heb tijdens deze sessies geleerd hoe ik rust kan vinden in het gejaag van elke dag. Ik leerde om te genieten van een kopje koffie. Ik werd me bewust dat er zoveel meer is het alledaags om ons heen, als we er maar de tijd voor nemen om het te zien. Dana is iemand met heel veel passie voor Mindfulness. Iemand die je laat "voelen". Het is zeker aan te bevelen! Bedankt Dana, dat ik deel mocht uitmaken van jouw groep."

Anja Van Dyck - volgde het 8 weken traject

"Wat een ervaring! Door deze cursus ben ik me veel bewuster geworden om de dagelijkse ervaringen dieper te beleven. Het is een proces waar ik nog steeds veel uit kan leren en aan moet werken. Toch zou ik het iedereen aanraden. Ik pieker veel minder door de aangeleerde technieken en vind meer rust op momenten waar het normaal wat hectisch zou geweest zijn in men hoofd. Ik bekijk alvast eens wanneer ik nog eens een cursus mindfulness kan doen. En dan weet ik nu al dat het zeker bij Danae zal zijn. Ze doet dit met zoveel passie en toewijding. Je leert enorm veel van haar. Topadressje om je vanbinnen helemaal te vernieuwen!        Aan te bevelen: Ja"

Lin Van Puijm - volgde een individueel traject

Lin.jpg
Mams_edited.jpg

"Met de juiste woorden, een zachte stem en heel veel overtuiging loodst Dana iedereen die er voor open staat, naar ontspanning, zelfreflectie en een open geest in het leven. Ik zou het iedereen aanraden. Deze 8 weken training is zeker aan te bevelen!"

Annie Vercruysse - volgde het 8 weken traject

"Een echte aanrader, deze cursus! De enthousiaste manier waarop Danaë deze materie weet over te brengen, werkt inspirerend en tegelijk rustgevend. Ideaal om alles eens op een rijtje te zetten en de dingen op een andere manier te bekijken met haar hulp. Ze doet dit op een rustige manier, met een zachte stem. Ik heb veel bijgeleerd en blijf bijleren..."

Catherine Vogt - volgde een individueel traject

Catherine vogt.jpg

Ontvang als eerste informatie over nieuwe trainingen, workshops, 

evenementen en meer.

Bedankt voor het aanmelden!

bottom of page